Custom made Mercedes Sprinters voor Service Glasherstel OverGelder
De rijdende werkplaats die niet stil mag staan
De mobiele werkplaatsen van Service Glasherstel OverGelder vormen een levensader van het bedrijf. De rijdende werkplaatsen moeten 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar zijn. En dat vraagt veel van Wensink, de leverancier van de custom made Mercedes sprinters.
Herkenbaar
Je ziet hem geregeld rijden in het noorden en oosten des lands. Mercedes Sprinter, witte bovenkant, rode voorkant, blauwe streep op de achterkant. Op de motorkap het logo van Service Glasherstel OverGelder, net als op de flank. Op de andere flank torent een gigantische ruit boven het dak uit. Of de bedrijfswagen mooi is, daar valt over te twisten. Herkenbaar is hij wel en functioneel al helemaal.
Wensink
De glasherstelwagens zijn een transportmiddel, werkplaats en opslag in één. Een metalen kolos die dag en nacht op weg is om glasschades te verhelpen. Dat kunnen ze dankzij Wensink. De Mercedes-dealer uit o.a. Zwolle, Deventer en Apeldoorn heeft een eigen carrosseriebouw en een eigen spuiterij waardoor ze een kant-en-klare bedrijfswagen kunnen afleveren. “Wagens die precies zo zijn ontworpen dat ze hun werk optimaal doen. Ze zijn makkelijk te besturen en kunnen lang en veel rijden’’, vertelt Eduard Wolf, verkoopdirecteur bedrijfswagens bij Wensink. “Zo kan Service Glasherstel OverGelder zo efficiënt mogelijk gebruikmaken van de bedrijfswagens.’’
Design
De servicewagens vormen een uniek stukje techniek. “Het zijn vrij hoge wagens die grote, zware glazen ruiten moeten kunnen dragen aan één kant. Ze hebben dus nogal wat te lijden. Daarom maken we gebruik van een 3,5 ton-uitvoering met verzwaarde veren aan één kant”, legt Wolf uit. “Daarnaast zijn het allemaal automaten, om te voorkomen dat glas kan schuiven bij schakelen. Ze zijn optimaal gebalanceerd en één en al connectiviteit. De route wordt geregistreerd, het brandstofverbruik bijgehouden en defecten of onderhoudsvragen digitaal gesignaleerd. Waardevolle inzichten voor ons en voor de klant.’’
Onderhoud
Juist door het intensieve gebruik is goed onderhoud essentieel, vertelt Wolf. “Door de sensoren weten we vijf dagen van tevoren wanneer een onderdeel onderhoud nodig heeft. Chauffeurs kunnen ons gewoon bellen of whatsappen en we kunnen direct onderhoud plannen. Heel efficiënt. Zo gaat er weinig tijd verloren.’’ Hierdoor is Wensink meer dan een leverancier. “We managen het wagenpark van Service Glasherstel OverGelder. We helpen hen de ‘fleet’ (het wagenpark) optimaal te gebruiken en kunnen direct handelen wanneer dat nodig is. Dat scheelt hen ontzettend veel tijd, gedoe en kosten. Dat levert al meer dan 10 jaar een hele fijne samenwerking op.”